سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهربان

متن زیر در تاریخ86/12/14، ساعت: 2:41 عصر نوشته شده است.

¤ فریاد گیاهان

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان در گروه گیاه پزشکی گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته بر روی گیاهان مشخص شد زمانی که آنان در معرض خطر و یا حمله آفات قرار می‌گیرند فریاد "کمک" سر می‌دهند.

حمیدرضا صراف معیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود:این تحقیق تحت عنوان طرحی با نام" زبان گیاهان" انجام شد که در آن نحوه ارتباطهای شیمیایی بین گیاهان و بند پایان مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت برخلاف تصور بسیاری از مردم که گیاهان بی‌زبان هستند و نمی‌فهمند که در اطرافشان چه می‌گذرد، آنها شعور و فهم دارند و می‌توانند با فرستادن علائم بویایی و سیگنال‌های شیمیایی با هم صحبت کنند و از حال همدیگر با خبر شوند.

وی گفت: دراین طرح که از سال ? ?????آغاز شد سعی کردیم تا این رابطه با تحقیقات و توجیهات علمی به اثبات برسد که در سال ? ?????با چاپ هشت مقاله علمی که چهار مقاله در نمایه بین‌المللی ? ، ISI?دو مقاله علمی - پژوهشی در داخل و خارج از کشور و دو مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی در کانادا و یونان، این نتیجه به دست آمد که گیاهان قادر به برقراری ارتباط با محیط اطراف خود هستند.

معیری ادامه داد: دراین طرح سعی شد با درک بهتر از روابط موجود بین دنیای گیاهی و جانوری و همچنین بررسی ماهیت و چگونگی ارتباطهای شیمیایی بین گیاهان و بندپایان گامی به جلو در جهت تولید علم و در نتیجه بهبود کارایی عوامل مفید برای کنترل آفات برداشته شود.

این محقق افزود: تحقیقات نشان می‌دهد وقتی که گیاهان توسط آفات مورد حمله قرار می‌گیرند رایحه‌هایی از خود تولید می‌کنند که سبب جلب دشمنان طبیعی آن آفت می‌شود به این ترکیبات در اصطلاح "رایحه‌های القایی گیاه" یا فریاد کمک گیاه گفته می‌شود که ما از این پدیده به عنوان زبان شیمیایی گیاهان دراین طرح یاد کردیم.

دراین پژوهش رفتار بیش از دو هزار و ? ????آفات و حشرات مفید به روش بویایی سنجی (? ( Olfactometery?مورد مطالعه قرار گرفت و عکس العمل هر کدام در مقابل رایحه‌های گیاه و جانور بررسی شد.

در گام بعدی برای درک بهتر از علت بروز رفتار متفاوت آنان با استفاده از تکنیک‌های مدرن مولکولی، ترکیبات شیمیایی دخیل در تعاملات بین جانوران و گیاهان میزبان، ردیابی، استخراج و شناسایی شد.

به گفته وی این طرح ثابت کرد که گیاهان دارای قدرت تشخیص (شعور) دوست و دشمن هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان افزود: همچنین در راستای این طرح یک واژه علمی جدید اکولوژیک با عنوان " ? (Sexual Synomone?وارد واژه نامه اکولوژیک شد.



¤ نویسنده: مهربان

پیام های دیگران


¤ لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
شناسنامه

پارسی بلاگ
پست الکترونیک
 RSS 

کل بازدیدها: 94496

بازدید امروز : 8

بازدید دیروز : 6


درباره خودم

مهربان
مهربان
در نظر من همه آدما خوبند،مگر اینکه خلافش ثابت بشه.

لینک به وبلاگ

مهربان

پیوندهای روزانه

بهترین وبلاگ دنیا [192]
اسرار موفقیت [267]
[آرشیو(2)]


ْآرشیو یادداشت ها

آرشیو
تاثیر موسیقی بر روان انسان
قشنگ کوچک
اثر یک سیاه پوست
آداب معاشرت
تاریخچه نوروز
تاریخچه نام ایران
مذهب آریایی ها
آریایی ها
آدمک
عیدی های منحصر به فرد
درس ها ی ژاپنی
اصطلاحات تلفن همراه
نقاط دیدنی تهران
میادین قدیمی تهران
یادمان هاو بناهای تاریخی
زیارتگاه های تهران
جاده های معروف دنیا
جاده های زیبا اما پر خطر
کعبه
ایرانی ها در گوگل
نقش جدید رویاها
آمار جستجوهای 2007 گوگل
معنی انسان بودنم رو گم کردیم
تاریخچه والنتاین



لینک دوستان

قورباغه ها


لوگوی دوستان




























اشتراک در خبرنامه